Thursday, March 4, 2010

Seminar Penghayatan Bahasa Al-Quran



Salam..

Alhamdulillah..saya telah pun menghadiri Seminar Penghayatan Bahasa Al-Quran..Seminar tersebut diadakan di Institut Latihan Islam Malaysia, Bangi..

Antara ahli pembentang kertas kerja dan juga ahli panel forum yang terlibat mmang tidak asing lagi..Prof Dato' Dr Zulkifli Mohd Yusoff dari UM, Dr Ridhuan Tee Abdullah, ustaz Mohd Farid Ravi Abdullah (saya kagum dengan ustaz ni,kerana, beliau adalah seorang muallaf,dan mula belajar membaca Al-Quran ketika umur beliau 16 tahun..tp sekarang,beliau seorang pakar Tafsir Al-Quran serta pensyarah di KUIS..)dan Prof Madya Dr Fariza Md Sham..

Memang saya berasa sangat beruntung apabila ditakdirkan untuk hadir ke dalam seminar ini kerana saya didedahkan dengan keindahan tatabahasa Al-Quran..Oleh kerana ISLAM agama yang terakhir, dibawa oleh nabi yang terakhir, maka kitab yang dibekalkan kepadanya juga merupakan kitab yang terakhir. Sebagai kitab yang terakhir, ia perlulah memenuhi nilai edisi terakhir dari segi keelokan, keindahan, kesempurnaan, kekemasan dan kebaikan yang membawa maksud lengkap..sekiranya masih belum lengkap, maka ia bukan ciri kitab terakhir..

InsyaALLAH,jika ada lagi program sebegini,saya akan hadir..=)dan,semasa dalam seminar tersebut,terdetik dalam hati saya,saya ingin melanjutkan pengajian dalam mendalami Ilmu Al-Quran suatu hari nanti..

Wallahua'lam..

2 comments:

Shazrina said...

Dr Tee Abdullah:) pernah dtg juge dlm satu program d scotland. beliau seorg yg sgt tinggi ilmunya dan kelakar kn:P

alhamdulillah, niat yg baik inshaAllah.. Allah akn kabulkan niat tu.sgt penting dan mmg satu kewajipan utk kite memahami kandungan dlm Al-Quran, byk ibrah, pengjrn utk kite teladani dr asbabun-nuzul satu2 peristiwa y Allah telah tetapkn.. dan x sama pengertiannya sesuatu ayat tu jika kite membaca kosong, dan bukan membaca dgn hati..mesti fhm cara utk berinteraksi dgn Al-Quran;
1. fhm bhs arab
2. tahu asbabunnuzul nya
3. baca dan fhm dgn hati
4. merasakan ayat2 yg diturunkan adlh utk kite
4. menyampaikan dan mengamalkn dlm kehidupan

inshaAllah sy berckp ini, byk direflectkan pd diri sy sdri. byk kelemahan yg harus sy perbetulkan dlm diri sy dahulu sblm membetulkn org lain.

alhamdulillah, teruskn menuntut ilmu ye. Allah memandang org yg berilmu lebih tinggi darjatnya berbanding org yg tidak berilmu di akhirat nnt..:)

waallahualam.

Afifi Hafiz said...

terima kasih shazrina..yea,mmg btul,dr ridhuan tee itu adalah seorang yang pandai berjenaka..pandai menghidupkan suasana dalam sesuatu majlis ilmu..

mudah2an...;) terima kasih atas komen saudari..moga kita semua sentiasa di bawah naungannya...amin..