Monday, September 20, 2010

Belajar Al Quran..

Salam..

1. Hari ini, saya ingin berkongsi satu perkara tentang apa yang saya belajar suatu ketika dahulu..iaitu tentang Al-Quran, kalamullah.. ALLAH menurunkan Al-Quran kepada rasul kita, Nabi Muhammad SAW untuk membimbing kita.. Turunnya Al-Quran merupakan peristiwa yang besar dan sekaligus menyatakan tinggi kedudukannya bagi penghuni langit dan bumi..

2. Sebagai penganut agama ISLAM, kita digalakkan untuk sentiasa membaca dan mendengar Al-Quran kerana, perbuatan tersebut selain dari mendapat pahala, ia juga dijanjikan rahmat oleh ALLAH.. jadi, saya nak berkongsi tentang apa tanggungjawab kita pada Al-Quran..

a. Pertama, Belajar Al-Quran - Bila sebut tentang belajar ini, ia adalah tentang menuntut ilmu..menuntut ilmu ini ibarat lautan, tiada penghujungnya.. jadi, marilah kita sama-sama terokai Al-Quran..

b. Kedua, Memahami Al-Quran - Bila kita membaca Al-Quran, kita kena fahami maksudnya..kerana, membaca Al-Quran itu merupakan santapan rohani..

c. Ketiga, Hayati maksud - Bila kita dah fahami maksud, kita hayati dan renungi isinya..

d. Keempat, menyampai - Bila kita sudah menghayati, kita sampaikan..maksud sampaikan itu ialah berdakwah..

e. Kelima, mempertahankan isi Al-Quran - ini mustahak..kalau kita lihat sekarang, ramai bangsa asing yang bukan berugama ISLAM, sering menggunakan ayat-ayat Al-Quran untuk kepentingan politik kotor mereka..

Sekian..

Wallahua'lam..

No comments: