Sunday, August 22, 2010

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-53

Salam...

1. Dalam tempoh masa 9 hari lagi, seluruh rakyat Malaysia akan menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia ke-53..Tetapi saya melihat, sambutan terhadap Hari Kemerdekaan ini begitu suram dan tidak bermaya..entah dimana silapnya, saban tahun, sambutan kemerdekaan semakin dingin..

2. Erti kemerdekaan mungkin berbeza bagi setiap individu di Malaysia..Kemerdekaan juga mungkin memberikan penghayatan yang berbeza di antara belia kini dengan belia dari generasi pra merdeka..

3. Semangat kemerdekaan yang perlu dihayati oleh masyarakat Malaysia khususnya golongan belia bukan sahaja merdeka dari cengkaman penjajah, malah merdeka juga perlu dari segi budaya, agama, ekonomi dan juga pendidikan..

4. Agama haruslah menjadi tunjang utama kepada masyarakat bagi mengekalkan kemerdekaan negara dan diikuti oleh pendidikan.. nilai-nilai agama yang murni serta pendidikan yang sempurna mampu membawa negara ke puncak kejayaan.. Oleh itu, marilah kita sama-sama mementingkan nilai-nilai agama dan pendidikan ini dalam kehidupan..

5. Perjalanan perjuangan kita masih jauh lagi.. masih banyak yang perlu kita lakukan..matlamat kita adalah untuk menjadi sebuah negara yang maju mengikut acuan kita sendiri, sebuah negara maju yang menjanjikan kehidupan dan masa depan yang gemilang untuk rakyatnya tanpa mengira bangsa, agama dan keturunan.. saya amat yakin dan percaya bahawa, matlamat ini tidak mustahil untuk dilaksanakan jika setiap dari kita (rakyat Malaysia), bersatu hati, dan bersatu tenaga, mengetepikan segala perbezaan dan prejudis yang ada dan bangkit sebagai rakyat yang memiliki ketahanan bagi menghadapi segala musuh dan cabaran..

6. Tidak ada warga lain yang diiktiraf lebih tinggi kedudukannya dari warga yang lain di tanah air ini.. negara ini adalah milik kita bersama.. Jatuh bangun,dan maju mundur negara ini, kita bersama yang menentukannya..

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia Kali Ke-53...

Sekian..

Wallhua'lam..

2 comments:

i.n.a.a.m.i said...

hee :D

Anonymous said...

marilah kita sama-sama menghayati erti kemerdekaan...