Monday, August 2, 2010

Petua Kawal Kemarahan...

Salam...

1. Saya ambil tajuk petua mengawal kemarahan ini berdasarkan kes saya sebentar tadi..ada sedikit perbalahan kecil dan saya tidak dapat mengawal perasaan marah saya..

2. Lama sebenarnya saya tak marah..hahaha..tetapi entah kenapa pada hari ini,saya rasa macam darah tetibe je naik..

3. Kemudian saya pun search dan kemudian saya buka page / blog kawan2 yang lain tentang bagaimana / petua mengawal kemarahan..saya cuma nakjadikan panduan kepada diri saya agar perkara marah ini tidak berulang pada masa-masa akan datang..

4. Saya olah sedikit page yang saya baca itu, mengikut ayat saya sendiri..=)

"Di antara langkah yang perlu kita hadapi apabila ingin menghilangkan rasa marah ialah =

a) Mula-mula kita mesti ingat, ALLAH sedang memerhatikan tindak tanduk kita...
b) Kemudian, bila rasa hendak marah saja, ingatlah bahawa,kita ni hanyalah manusia yang
hina...
c) Banyakkan berdiam diri dan berdoa agar ALLAH lindungi kita dari sifat marah...
d) Bayangkan betapa buruknya muka kita, jika kita sedang marah..ianya mungkin lebih
buruk dari perlakuan dari seekor binatang..
e) Yang ini paling baik, apabila kita naik marah, segeralah kita membaca Ta'awuz kerana,
perasaan marah itu datang daripada syaitan...
f) Apabila marah semakin memuncak, ambillah wudhu'..kerana,air wudhu' itu dapat
menenangkan api kemarahan yang sedang membara...
g) Jika tak menjadi jugak kesemua yang dinyatakan diatas, maka, kita perlu guna cara lain
pula iaitu, tidur.. kerana, apabila kita tidur, maka apabila kita bangkit, ianya akan
meredakan perasaaan marah itu tadi..
h) Akhir sekali, Tauhid kita perlu tepat..setiap sesuatu itu datangnya dari ALLAH dan akan
kembali kepadanya jua.. jadi, kenapa kita perlu marah???"

5. Saya seboleh-bolehnya, jika saya melakukan kesalahan, saya tidak mahu orang lain memarahi saya..maka, begitu jugalah dengan orang lain...apabila mereka melakukan kesalahan, mereka juga tidak suka dimarahi.. tegurlah dengan cara yang lembut dan penuh kasih dan sayang..

6. so, saya akan cuba praktikkan apa yang saya tulis ini..;) terima kasih..

Sekian,

Wallahua'lam..


No comments: